“El barret és una qüestió arquitectònica perquè corona l’edifici del vestit”, va proclamar el dissenyador d’alta costura Cristóbal Balenciaga. Tal és la importància del barret- o de la lligadura, que inclou qualsevol accessori que es posi al cap-, que el Museu del Disseny i el Centro Cristóbal Balenciaga de Getaria han volgut presentar conjuntament l’exposició ‘Balenciaga. L’elegància del barret’. La mostra ha estat comissariada per la conservadora de teixits i indumentària del Museu del Disseny, Sílvia Ventosa, i el conservador del Museo Cristóbal Balenciaga Igor Uría, i es podrà visitar a l’equipament del Disseny Hub Barcelona fins al 3 d’octubre.
A mitjans del segle XX posar-se un barret era símbol de distinció, un element d’ús quotidià que completava el look de les dones de les classes més privilegiades. Posar-se un barret requeria un llenguatge corporal diferent, suau i sense presses, explica el comissari de la mostra Igor Uría, i proporcionava elegància i un segell d’exclusivitat a qui el portava. Precisament per tot el que significava dur una lligadura a conjunt amb el vestit, Balenciaga va dedicar especial atenció a aquest accessori, fins al punt que va crear un departament de barreteria.
A l’exposició del Museu del Disseny es mostren 87 lligadures confeccionades a la Casa Balenciaga de París i de Madrid entre el 1930 i el 1968. Deu d’aquestes s’acompanyen del vestit que anava a conjunt, però la resta s’exposen en solitari, per tal de donar als barrets una entitat pròpia, afirma Pilar Vélez, directora del Museu del Disseny de Barcelona. Segons comenta Vélez, mai s’havia fet abans una exposició exclusivament dedicada a lligadures.
Recuperar la memòria de les dones de l’ofici
Les encarregades de cosir i vendre els dissenys de Balenciaga van ser clau perquè el negoci es consolidés. Ventosa explica que un dels objectius principals de l’exposició és precisament “posar en valor les dones invisibles que tenen l’habilitat de crear” i que van contribuir a erigir la marca Balenciaga.
Miren Vives, directora del Museu Cristóbal Balenciaga, ha presentat una línia d’investigació que apareix al final de l’exposició i que tracta de recuperar la memòria de l’ofici i de les persones que van tenir relació amb la Casa Balenciaga. L’exposició al Museu del Disseny de la ciutat, doncs, serveix com a punt de partida per difondre aquest llegat i recopilar informació sobre les dones que van dedicar-se a la marca del dissenyador basc.