La pandèmia de la COVID-19 ha tingut un gran impacte en la salut mental i en el benestar de totes les persones del món, de la mateixa manera que també ha augmentat el risc de la conducta suïcida entre la població. Així ho recull el recent informe de l’OMS del 2 de març de 2022: Mental Health and COVID-19: Early evidence of the pandemic’s impact. (Mental Health and COVID-19: Early evidence of the pandemic’s impact: Scientific brief, 2 March 2022 (who.int))
Addicionalment, segons el mateix informe, tan sols el primer any de la pandèmia es va augmentar un 25% la prevalença dels trastorns d’ansietat i depressió de tot el món, i això s’ha vist reflectit en la gran demanda que hi ha hagut a les consultes dels psicòlegs.
En altres paraules, la situació que estem vivint des de la COVID-19 ens està portant problemes que tindran greus conseqüències a llarg termini, no només en l’àmbit econòmic i social, sinó que també en l’àmbit emocional i de salut. Per desgràcia, això afecta persones de totes les edats.
La incertesa, la pèrdua de feina, el poc contacte social que hem tingut, el teletreball, la contínua exposició a notícies negatives, etc. Són situacions que ens han trencat completament la rutina que teníem. Tant és així que ens hem vist obligats a adaptar-nos
ràpidament als nous canvis i això ha provocat un gran desgast emocional.
La COVID-19 ens ha portat moltes coses negatives, això és un fet, però una cosa positiva de la pandèmia és el canvi que hi ha hagut en relació amb la salut mental. Cada vegada hi ha més gent animada a fer un procés de psicoteràpia per poder millorar la seva salut emocional i, moltes d’aquestes persones anteriorment mai havien tingut la necessitat de demanar ajuda.

Tanmateix, la tecnologia actual ha facilitat a moltes persones poder recórrer a la teràpia en línia en moments de confinament, i això ha estat clau en la situació actual.
L’angoixa i la por han afectat a tothom i, podríem dir que especialment als infants i als joves. Si bé és cert, la infància i adolescència són etapes crítiques en el desenvolupament de l’individu i s’ha de tenir en compte que durant la pandèmia moltes escoles es van veure obligades a tancar i a impartir les classes de manera telemàtica.
Això, per qualsevol nen o adolescent que està en una etapa de creixement, és desadaptatiu, ja que l’aïlla dels companys i no l’ajuda a integrar-se al grup d’iguals. A més a més, l’alteració de les rutines, el poc oci, així com la preocupació de les famílies pels ingressos i per la salut, han fet que molts joves sentin por, ràbia i preocupació pel seu futur.
És important donar consciència per identificar ràpidament els símptomes que ens indiquen que una persona pot estar tenint un problema emocional per poder intervenir tan aviat com es pugui.
Si vols més informació o t’interessen aquests temes, pots contactar amb la psicóloga Núria León a:
Té la seva consulta física al C/Castillejos, 326 08025 Barcelona
Contacte: psicologa@nurialeon.com / 650 011 672