Halloween o Castanyada? Aquesta és la pregunta que ronda les dates en les quals ens trobem. Hi ha qui diu que Halloween és una tradició importada dels Estats Units i que no té res a veure amb els catalans. Altres, amants del terror i de les disfresses, esperen impacients l’arribada d’aquesta festivitat per poder sortir al carrer vestits de monstres o d’assassins en sèrie. Altres, en canvi, prefereixen passar un dia agradable amb la seva família menjant castanyes a la vora del foc. La Torre de Barcelona ha sortit al carrer per preguntar quines són les inclinacions de la gent de Barcelona, si prefereixen Halloween o la Castanyada. També hem volgut esbrinar quins són els plans que tenen per aquest pont.
Abans de res, coneguem una mica la història que s’amaga darrere d’aquestes festes!
Contingut
La Castanyada
La Castanyada s’origina a finals del segle XVIII i deriva dels antics àpats funeraris, en què no se servien altres aliments que llegums, fruita seca i els pans votius de l’ofrena als difunts en els funerals, més popularment coneguts com a panellets. L’àpat tenia un sentit simbòlic de comunió amb les ànimes dels difunts: tot torrant les castanyes, es resaven les tres parts del rosari pels difunts de la família. En els dies compresos entre l’1 de novembre (Tots Sants) i l’11 de novembre (Sant Martí), se sol celebrar aquesta festa on no falten les castanyes torrades al foc, el vi nou i els xoriços. La festa consisteix a encendre una foguera i, un cop hi ha brases, s’hi col·loca a sobre un cilindre metàl·lic amb forats a la base, anomenat tambor o, en algunes zones, tixolo. Sobre aquest recipient, o un altre per l’estil, s’estenen les castanyes a les quals prèviament se’ls ha realitzat un tall en un extrem perquè no saltin o explotin. Un cop cuites es pelen i es mengen.
Halloween
Halloween és una festivitat tradicional heretada de les celebracions d’origen celta, que s’ha estès ràpidament arreu del món i, en especial, pels països anglosaxons. Fa molts segles, a Bretanya, Escòcia i Irlanda, el dia 31 d’octubre se celebrava la festivitat de Samhain, que coincidia amb el darrer dia de l’any segons els antics calendaris celtes i anglosaxons. Samhain era el déu dels morts. Algunes fonts indiquen que la paraula gaèlica “Samhain” literalment vol dir “final de l’estiu”. El dia que celebraven Samhain era, per tant, el dia de Cap d’Any. En aquella època, s’encenien grans fogueres sobre les muntanyes per foragitar els esperits malignes. També es creia que les ànimes dels morts visitaven les seves antigues cases per intentar trobar un cos on habitar, i anaven acompanyades de bruixes i esperits. Per això no s’encenia cap llum a les cases, i la gent es vestia com a bruixes o dimonis per tal que cap ànima volgués habitar el seu cos. Amb l’arribada del cristianisme s’establí el primer dia de novembre com a Dia de Tots Sants. En aquell moment, el 31 d’octubre es convertí en All Hallows Eve (anglès antic per All Saints Eve, és a dir: “vigília de Tots Sants”, ja que hallow és un mot que en anglès antic significa “sant” o “sagrat” i que prové, juntament amb la paraula moderna holy, del mot germànic hailagaz), d’on va sortir la paraula Halloween.
I tu, què prefereixes? Halloween o Castanyada. Deixa el teu comentari a Facebook!