Aquesta setmana comença la festa major de Barcelona, la Mercè 2022, que torna després de l’època fosca de la pandèmia amb tota la seva habitual esplendor. Arriba carregada de concerts, jornades de portes obertes en equipaments culturals, manifestacions festives tradicionals, l’espectacular piromusical… i molta rauxa a tota la ciutat, que omple carrers des d’aquest divendres 23 al dilluns 26 de setembre.
La gran festa de Barcelona ja va mostrar ahir diumenge la seva empenta a la Cursa de la Mercè, que va esgotar els 8.000 dorsals que havia posat a disposició dels corredors barcelonins.
L’inici de la Mercè ve marcat aquest any amb el pregó inicial aquest divendres, 23, a les 19:45h, de la Carla Simón, directora de la pel·lícula Alcarràs, candidata espanyola als Premis Òscar 2022.
Un cartell entranyable
En el cartell d’aquest any, s’hi mostren tres generacions de barcelonines, potser tres Mercès, les dues més grans que miren cap a dalt mentre la tercera, la més jove, mira endavant. La il·lustració de David de las Heras és bonica i delicada, representant la festa major de la ciutat davant dels seus símbols més emblemàtics.
On consultar el programa de la Mercè
El programa de la Mercè és de lluny el més ampli de les festes de Barcelona. Hi haurà 26 espais i hi actuaran fins a 100 bandes de música i 80 companyies d’arts escèniques. A més, hi haurà lluïment de la cultura popular… En definitiva, un programa immens que es pot consultar i descarregar a la web de la festa per poder escollir entre una oferta extensa i interessant.
Jornades de portes obertes a tota la ciutat
Per la Mercè, bona part dels museus i monuments de la ciutat obren les portes gratuïtament, perquè els barcelonins sumin gaudeixin del patrimoni cultural de Barcelona. El més cobejat potser és la Sagrada Família, però també hi ha miradors com el de les Glòries i pràcticament tots els museus de la ciutat.
Tradicions ben festives
La Mercè és una festa que la ciutat dedica a una santa de l’Edat Mitjana. Per això, la festa major de Barcelona també és l’exaltació de la cultura popular barcelonina i catalana.
Des dels gegants i capgrossos, passant pel Correfocs, els Dracs, les Bèsties i les Sardanes, durant la Mercè la cultura secular i popular surt al carrer, amb un programa que inclou tradicions centenàries, com el seguici de gegants. Aquest any la ciutat estrena el seu primer gegant inclusiu, fet perquè persones amb diversitat funcional també puguin sumar-se a la festa.
El Piromusical, la traca final
Amb l’espectacle Piromusical els barcelonins tornaran a omplir la Plaça Espanya per mirar cap al cel mentre els focs artificials l’il.luminen, posant fi a la festa major de Barcelona.